Logo

PARTNER VÁŠHO ZDRAVIASme súčasťou skupiny AGEL, najväčšieho súkromného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti v strednej Európe.

KLIENTSKE CENTRUM

Tel: 055 / 7234 111
Fax: 055 / 7234 444 objednavanie@nke.agel.sk

O nemocnici

Lekár z urgentného príjmu: ,,Ako ma ovplyvnila epidémia koronavírusu“

18.11.2020

Prísne epidemické opatrenia, obavy pacientov i personálu a v podvedomí neustále prítomná myšlienka na možnosť nákazy. To všetko so sebou priniesla pandémia koronavírusu, ktorá nás v prvej vlne vystrašila, a s ktorou sme sa postupne naučili žiť. O tom, ako ovplyvňuje každodenný život zdravotníkov sme sa rozprávali s vedúcim lekárom Urgentného príjmu Nemocnice AGEL Košice-Šaca MUDr. Jurajom Mikom.

Ako koronavírus ovplyvnil Vašu prácu?

Pandémia priniesla nové povinnosti. Testovanie na prítomnosť koronavírusu musia podstúpiť  všetci pacienti, ktorí prichádzajú s ťažkosťami vyžadujúcimi urgentnú starostlivosť alebo potrebujú absolvovať plánovaný operačný výkon. Je to práca nad rámec bežných povinností a vyžaduje svoj čas.

Situácia vniesla medzi ľudí pracujúcich v nemocnici vyššiu nervozitu a strach z nákazy. Keďže testujem aj personál, zo dňa na deň som sa medzi kolegami stal nepopulárnym, lebo som ten, čo pri odbere vháňa ľuďom slzy do očí. Málokto si však uvedomuje opačnú stránku. Pre nich je to jedno nepríjemné vyšetrenie, pre mňa vystavenie sa možnej nákaze niekoľkokrát za deň.

O čo náročnejšie to máte v práci?

Testovaním sa proces vyšetrenia komplikuje a predlžuje. Pacienta, ktorého by sme za normálnych okolností poslali priamo na potrebné vyšetrenie musíme najprv otestovať, aby ho na príslušnom pracovisku mohli prijať a vyšetriť. S každým pacientom sa zaoberáme dlhšie, než za bežných okolností. Svoj čas vyžaduje aj príprava v podobe obliekania a vyzliekania nevyhnutných ochranných pracovných pomôcok. Už len nosenie rúška na tvári celý deň nie je ideálne, nie to ešte mať oblek, štít a respirátor. 

Ako sa zmenili pacienti a ich prístup k zdravotníkom a k zdravotnému stavu?

Väčšie napätie vnímam aj zo strany pacientov. Síce sú teraz opatrnejší, ale častokrát menej tolerantní voči sebe navzájom. Nechcú sedieť v jednej miestnosti s ostatnými pacientmi, ani príliš dlho čakať v čakárni, lebo majú strach, že sa nakazia. Pozitívom je, že ich k nám na urgentný príjem teraz prichádza menej. Lepšie si rozmyslia, či je potrebné ísť do nemocnice, pričom pred pandémiou bežne chodievali aj s banalitami.

Ako zvládate nápor a stresové situácie, ktoré pandémia priniesla?

Práca na urgentnom príjme je sama o sebe do istej miery stresujúca. Občas mávam aj dni, kedy toho mám, ako sa hovorí „plné zuby.“ Nikdy neviete, čo deň prinesie, ale aby som bol objektívny, aj teraz sa nájdu pokojné služby, ako v časoch pred epidémiou.

Nastala počas pandémie situácia, na ktorú nikdy nezabudnete? 

Zatiaľ som nezažil vyslovene silný, až nezabudnuteľný príbeh, ale je prirodzené, že zvláštne časy prinášajú aj neštandardné či zaujímavé situácie. V súvislosti s epidémiou niekedy musíme riešiť veci, ktorým by za normálnych okolností nebolo vôbec potrebné venovať pozornosť. Nedávno k nám priviezli pacienta, ktorý odpadol v kúpeľoch. Záchranári mu v sanitke odmerali teplotu a nakoľko respiračné ťažkosti neudával, antigénový test na COVID-19 mu nerobili. Počas vyšetrenia sa cítil dobre, ale dvakrát zakašľal, preto som mu test radšej urobil. Bol pozitívny. V prvom rade bolo potrebné kontaktovať a informovať posádku sanitky. Ďakovali mi, že som ho otestoval aj keď sme pacienta neplánovali hospitalizovať, čím sa zabránilo možnosti, že by sa mohli nakaziť ďalší pacienti, ktorých by sanitka neskôr prevážala. Následne sme volali do kúpeľov a riešili problém, ako pacienta dopraviť domov. Jeho auto totiž zostalo v kúpeľoch a manželka, ktorá tam bola s ním, šoférovať nevedela. Taxík v taký čas neprichádza do úvahy. Nakoniec sa nám odvoz podarilo zabezpečiť prostredníctvom zdravotnej dopravnej služby, ktorá s prevozom pozitívneho pacienta súhlasila. Doba koronavírusu pre nás znamená aj to, že veľakrát venujeme viac času operatívnemu riešeniu situácií, než samotnej zdravotnej starostlivosti o pacienta. 

Späť